Mød manden bag modeugens mest populære frisurer: Et interview med Guido Palau

Guido Palaus karriere i mode- og skønhedsbranchen strækker sig over flere årtier, og hans navn høster de højeste lovprisninger både under og uden for modeugen. Hvad enten han skaber elegante hestehaler i Milano eller udtænker en avantgardistisk håropsætning i Paris, er Guido Palaus ikoniske look vidtrækkende. Hver stil, han opfinder, udspringer af en dyb inspiration og har ofte en stor indflydelse på sæsonens mest markante tendenser.

Hvordan er en person fra en lille by i England blevet til en så berømt hårartist? Det spurgte vi ham om.

Hans begyndelse

“Jeg har altid været nysgerrig omkring stil, og jeg blev inspireret af mode- og skønhedsmagasiner, der beskrev arbejder af kendisser som Barry Lategan, Bruce Webber og den hollandske hårstylist Christian, hvis freestyle-metode flyttede datidens grænser,” fortæller Guido. “Det var i de tidlige 80'ere, da flere subkulturelle bevægelser som New Wave, Indie og Goth eksisterede side om side og dannede en kreativ ramme, der ændrede tendenserne inden for klipning og farvning. Alt dette vækkede min interesse for frisørfaget.”

Derudfra begyndte han sin karriere som stylist i Vidal Sasoon-salonen i London. Efter halvandet år bag frisørstolen gik den kommende hårsuperstar videre til at arbejde i en mere redaktionel rolle, der snart skulle gøre ham til en nøglespiller inden for modefrisørverdenen.

Efter sin tid i salonen blev Guido bedt om at arbejde som assistent for en hårstylist på en fotooptagelse for Woman’s Weekly . Denne fotooptagelse fungerede som hans indføring i en verden af modekampagner og -opvisninger. Den gav ham chancen for at se, hvad modeverdenen kunne tilbyde ham, og udstak en vej for ham, der snart skulle danne ramme for hans kunstneriske fornemmelse for hår.

Hvad der virkelig gav Guidos karriere et skub, var imidlertid hans arbejde på George Michaels berygtede musikvideo “Freedom! 90.” I denne ikoniske musikvideo optræder flere af modeverdenens superstjerner såsom Linda Evangelista, Cindy Crawford og Naomi Campbell. Faktisk var det takket være dette arbejde med videoen, at han vandt titlen som årets Sassoon-frisør 1990 ved British Hairdressing Awards – en titel han igen skulle vinde tre år senere.

Fra det tidspunkt, blev Guido et etableret navn i modeverdenen. I 1994 blev han kontaktet af Calvin Klein, som tilbød ham stillingen som ledende hårstylist på sin efterårskollektion. På denne hans første modeopvisning bidrog han med en enestående tilgang til et klassisk amerikansk brand. “Det var grunge-perioden med Kate Moss, meget rodet og grunge. På det tidspunkt var dette en helt ny æstetik inden for hår” fortæller Guido.

Dette grunge-look gik rent ind på 90'ernes modescene og fasttømrede Guidos status som trendsetter. Derfra begyndte han at arbejde med modens drivende kræfter, såsom Marc Jacobs, Alexander McQueen, Louis Vuitton og mange flere.

Modeugen

Hans arbejde blev stærkt efterspurgt, og Guido leder nu mellem 30 og 40 opvisninger i hver modeugesæson. I gennemsnit bruger Guido og hans team tæt på 300 dåser Redken hårspray til at skabe deres look i kulisserne.

“Der findes ikke rigtig nogen måde at forberede sig til Modeugens kaos på. Det er som en hvirvelvind, og når den rammer, er der ikke tid til noget andet,” fortæller Guido. Så lidt tid faktisk, at han inden Louis Vuitton-showet i 2014 kun sov i to timer. Se det er en travl mand.

“Der hersker altid en blanding af ophidselse, spænding, adrenalin, tidsmangel, teams af folk, man skal lede og inspirere, og ingen søvn” siger Guido. “Modeugen er i sandhed udmattende, men den motiverer og inspirerer mig også hver sæson. Jeg prøver altid at skabe nye teknikker ved hjælp af produkter og fremadtænkning.”

 

Søgning efter inspiration

 

Hvordan finder en person så inspiration nok til at skabe look til næsten firs opvisninger om året? For Guido er det ikke så svært, som man skulle tro.

 

“Jeg finder inspiration absolut overalt, lige fra at gå på gaden til at kigge på arkitektoniske designs, fra subkulturer og musik. Det gode ved at rejse så meget rundt, som jeg gør, er, at man kan få inspiration fra mange forskellige lande. Hvert sted har sin egen personlighed, så jeg henter min inspiration i museer, kunst, udstillinger, musik, arkitektur og design fra hele verden. Ændringer i hår og mode kommer altid fra den inspiration, vi får, og den er alle vegne. Den udvikler sig altid ud fra noget, vi har set før, til noget nyt. Jeg er altid på udkig efter det næste.”

 

Udover sin egen inspiration samarbejder Guido også med en lang række andre mennesker, når han skaber look til Modeugen. “En stor del af min inspiration kommer fra at arbejde sammen med nogle fremragende mennesker. Jeg er meget heldig at kunne arbejde sammen med branchens mest kreative folk, designere, makeupartister, stylister og fotografer, og at samarbejde med et mode-fremadtænkende firma som Redken.”

 

Det er disse partnerskaber, der hjælper med til at udvikle hvert eneste look, han skaber. Ud over arbejdet med de bedste af de bedste nævner Guido også, at designernes arbejde i sig selv har en stor indflydelse på det endelige hårlook.

 

 “Først drejer det sig om tøjet og om at forstå den type kvinde, designeren forestiller sig, og det budskab, designeren ønsker at udsende gennem tøjet. Der er altid en historie, og det er bestemt vigtigt at vide, hvor hun er fra. Det er vigtigt for mig at forstå alle disse detaljer nøjagtigt for kunne skabe det perfekte look til den kvinde.”

Det er denne type kvindecentrerede fokus, der er i centrum for Guidos arbejde. ’Jeg har altid forsøgt at flytte grænserne, at få folk til at se på ting, som de måske ikke synes er konventionelle eller inden for retningslinjerne for, hvad der undertiden betragtes som god smag.’ Ser du, jeg har ofte arbejdet med teksturer og former, som nok ville udfordre mange menneskers opfattelse af skønhed, og du er nok klar over, at vi nu bliver skubbet til hele tiden, at de unge er fremadstræbende i den måde, de ser ud på. De konfronterer også folk med hele kønsfluiditetssagen og trans-sagen. De unge har virkelig en stemme. De forvandler virkelig også sig selv for at blive den, de føler, de er.”

Moden og hverdagskvinden

Det er ikke nogen hemmelighed, at mange af Guidos karakteristiske look har tendens til at være mere i retning af avantgarden end af det traditionelle, men lad dig ikke narre af disse ekstravagante look. Som Guido nævnte, er der masser af måder at overføre disse look til hverdagen på.

 “Det er velkendt, at nutidens kvinder til enhver tid er informerede, opdaterede og tilsluttede. De er altid online med deres smartphones og tabletter. De modtager daglige opdateringer og kan se deres yndlingsberømtheder skifte look fire gange på en uge! Så det er virkelig vigtigt, at salonerne konstant er informeret om, hvad der rører sig, holder øje med modemagasiner og ruller den røde løber ud for modeshows,” siger Guido

“Det kvinderne vil have i dag, er egentlig meget enklere end for 20 år siden. De vil være smukke (selvfølgelig) og naturlige, men også unikke. Derfor er detaljerne så afgørende.”

Så hvis du har lyst til ændre din dagligdags hårstil, anbefaler Guido dig at starte i det små.

“Jeg tror, selv den enkleste ting, såsom at flytte en skilning, virkelig kan ændre dit ansigt. Det behøver ikke være noget stort. Så hvis du altid har været vant til at have dit hår til den ene side, kan bare det at rykke det nogle centimeter mod midten virkelig forandre dit ansigt. Vi bliver let låst fast i den måde, vi ser ud på, og vi føler, det er den eneste måde, vi kan se ud på. Og når vi så ser på mennesker som skuespillerinder eller musikstjerner, popstjerner og den slags, og vi ser dem forandre deres look, bliver vi lidt misundelige. Men i virkeligheden har de en masse folk omkring sig, som fortæller dem, hvor godt de ser ud, og så har de deres egen frisør — på en måde får de selvtilliden forærende. Jeg tror, mange kvinder i den virkelige verden mister den selvtillid, og at vi har brug for at finde den igen i os selv, måske ved at du har en rigtig god frisør, som kan foreslå nogle idéer — at flytte en skilning, at lade dit hår tørre naturligt uden gribe til hårtørreren, at prøve forskellige produkter for at opnå forskellige resultater.”

Selv enkle frisurer som den traditionelle hestehale kan forbedres med små, enkle ændringer. Skønt det er en frisure, næsten alle falder tilbage på, kan enkle småjusteringer bringe looket op på et helt andet niveau.

“Pas på ikke at undervurdere hesten! Den svarer til den klassiske hvide skjorte og er utroligt alsidig,”siger han.

Tilføj nogle dekorative hårnåle, toupér hårspidserne, glat rødderne ud — der er tonsvis af muligheder for at løfte din klassiske hvid skjorte-frisure op på et avanceret modeniveau. Det er disse småjusteringer, der gør Guidos stil til det, den er.

“Bare fordi håret ser minimalt ud, behøver det ikke betyde, det er enkelt. Der ligger en masse lag bag, en masse ting og produkter for at få den enkle frisure til at se så dramatisk ud, som den gør. Dette er den nye type raffinement,” siger Guido.

Foruden styling er det også vigtigt at notere sig betydningen af en god hårklipning. Hvad enten det er et imponerende pjusket pandehår eller en Instagram-værdig page, kan en klipning ændre hele din personlighed.

“Piger har langt lettere til forandringer — at klippe et pandehår eller i etager, eller endda ekstreme klipninger. Til kvinder i den virkelige verden — jeg siger hele tiden til kvinder i den virkelig verden, kvinder i hjemmet, de kvinder, der læser dette osv. — at få nogle etager lagt ind i håret kunne være det første skridt til forandring. Det gror ud igen på omkring seks uger, hvor du sådan går og skubber pandehåret ud af øjnene, derefter begynder du på en ny fase med dit hår,” siger Guido.

Så uanset om dit hår er langt og skinnede eller kort og frækt, synes Guido, at den måde, du bærer dit hår på, skal være dit eget, personlige valg, uafhængigt af, hvad der er trendy.

Hans værktøjskasse

I sin egenskab af global stylist har Guido et udvalg af produkter, der er klar til at skabe en næsten hvilken som helst type hårlook, man kan forestille sig. De produkter, man ofte finder i hans udstyr, omfatter hårspray med fleksibelt hold som Redken Fashion Work 12, et varmebeskyttende føntørringsprodukt som Pillow Proof Blow Dry Primer eller Satinwear 04 Prepping Blow-Dry Lotion og en volumenspray som Guts 10 til at skabe hans karakteristiske look.

 

Foruden disse klassiske basisprodukter mener Guido også, at alle bør prøve Wind Blown 05 Texturizing Spray. “Tja, jeg tror, at Wind Blown 05 det er det produkt, jeg bliver ved med at fable om, fordi det er et af de produkter, der kan forandre teksturen så meget. Men det er også så u-skræmmende for kvinderne, og jeg tror virkelig, det er afgørende for et vellykket produkt. Jeg synes, Wind Blown giver nogen flotte teksturer, du ikke har af dig selv, og noget flot volumen i dit hår, så det er et fremragende produkt.”

 

Vil du have mere at vide om Redkens globale Kreative Leder Guido Palau og hans uundværlige stylingprodukter? Så besøg @Redken på Instagram for at få de seneste opdatering omkring alt det, der har med hår at gøre.