Sociale Medier

Sociale Medier

FACEBOOK

Verdens største social medie-netværk er Facebook, en platform, hvor brugere og forretninger kan være i kontakt med venner, familie og kunder. Efter tilmelding til webstedet kan brugeren oprette en profil og tilføje andre brugere som venner. De kan også udveksle meddelelser vha. Facebook Messenger, opslå statusopdateringer og billeder, dele videoer og blive underrettet, når andre opdaterer deres profiler. Brugerne kan tilslutte sig interessegrupper af brugere, som organiseres af en arbejdsplads, en skole eller et universitet, samt “like” sider, der repræsenterer mærker, kunstnere og interesser. Publikumsstørrelse: 1,79 mia. aktive brugere om måneden. 


FACEBOOK LIVE

Facebook Live er Facebooks svar på live videostreaming, hvor mennesker, offentlige personer og forretninger kan dele live video med deres fans og venner på Facebook. Videoerne kan blive offentliggjort på Siden eller profilen efter denne live streaming, så fans og venner, der gik glip af dem, kan se dem på et senere tidspunkt. Denne platform, der er meget velegnet til vejledninger og brugsanvisninger, oplever en stigende popularitet, efterhånden som flere og flere brugere bruger videoindhold på internettet. 


PINTEREST

Pinterest er en visuel opdagelsesplatform, hvor brugerne kan opslå ting online på samme måde, som man ville slå dem op på en opslagstavle. Brugerne kan søge efter indhold på webstedet og oprette tavler baseret på deres interesser, lige fra sund mad til veteranbiler. Publikumsstørrelse: 150 mio. aktive brugere om måneden. 


YOUTUBE

Har du nogensinde set en video online? Så er der store chancer for, at det var en YouTube-video. YouTube er et gratis videodelingswebsted, der gør det let at forbruge og uploade dine egne videoer for at dele dem med venner, familie og hele verden. Hvert minut uploades der over 100 timers video til YouTube, med indhold, der dækker alt fra skønhedsvejledninger til håndværkertips. Hver dag afspilles der hundreder af millioner timers video på YouTube. Publikumsstørrelse: 1 mia. aktive brugere om måneden. 


HASHTAGS

Et hashtag er et ord eller en vending, der indledes med et hash-tegn eller havelåge (#), som bruges til at identificere meddelelser om særlige emner på sociale medier. Hashtags anvendes især på Twitter og Instagram. Tilføjelsen af hashtags til billeder kan gøre dem søgbare for brugerne og er praktisk til branding og til overvågning af lignende konversationer. Ved at tilføje et hashtag til dit indhold kan du øge seerskaren og tilslutningen til dine fotos og videoer. Populære hashtags for frisører omfatter hårfarvningsteknikker, såsom #balayage og #ombre, samt stylingspecifikke hashtags som #hairstylist. 
#hairdresser: 4,1 mio. opslag
#hairstylist: 9,6 mio. opslag
#balayage: 4,8 mio. opslag
#ombre: 7,6 mio. opslag 


SNAPCHAT

Snapchat er en rap, flygtig social medie-app, der drives af millenniumgenerationen og anvendes af over 150 millioner mennesker. App'en startede oprindeligt som et middel til deling af hurtigt forsvindende fotos med brugerne og har udviklet sig til en platform, der indeholder alt fra instruerede, filmlignende historier til “Discover”-sider fra forskellige nyhedsmedier. Man kan bruge Snapchat til at dele sjove øjeblikke med venner og familie ved at “snappe” fotos til dem via app'en, eller man kan opslå en række fotos og videoer, der vises som brugerens “story” og enten er synlig for den almene offentlighed eller kun for de, brugeren har accepteret som “venner” på app'en. Fordi den er så visuel, er det en storartet app for hårstylister og hårfarvningseksperter til at dele deres arbejde og følge andre brugere, som også deler deres arbejde. 



SNAPCHAT GEOFILTERS

Snapchat Geofiltre er superspændende, fordi de forbinder steder og begivenheder med Snapchat-brugere og kan være en del af deres Snapchat-story – Snapchatters bruger ofte Geofiltre til at vise, at de er med ved en eksklusiv begivenhed. Hvem som helst kan oprette og planlægge et Geofilter! Geofiltre er et fremragende reklameværktøj for saloner. Filtrene kan knyttes til et sted (fx en salon eller en forretning) eller en begivenhed (fx et sæsontilbud på en hårfarve). Byer og større begivenheder har ofte deres egne Geofiltre, som modereres af Snapchat, og det er derfor, du kan se så mange forskellige filtre, når du logger dig på Snap! Klik på dette link for at oprette og planlægge et Geofilter: https://www.snapchat.com/on-demand. 


INSTAGRAM

Instagram er en foto- og videobaseret mobil social delingsapp, hvor brugerne kan uploade fotos til deres side! Mange brugere forsøger nu at få deres Instagram-sider til at fremstå og føles ensartet, og nogle holder sig endda til et enkelt tema såsom mad eller hårstyling. App'en gør det muligt for brugere at “følge” andre brugere, som de enten kender personligt eller hvis fotos, de sætter pris på, så der er adgang til en konstant strøm af fotos, når man logger på app'en. Brugerne kan “like” og kommentere fotoerne, og det bliver en meget socialt drevet app. I 2016 meddelte Instagram, at app'en havde 500 millioner aktive brugere – det gør den til en af de mest populære social medie-platforme (efter Facebook). 

INSTAGRAM STORIES

Instagram stories er en ny funktion, der netop blev udsendt i det forgangne år, hvor brugerne kan uploade videoer og fotos, som derefter optræder på deres profil i et døgn. Instagram stories bruges normalt til at dele spontant indhold. Det giver Instagram-brugerne en større chance for at vise deres personlighed og uploade, hvad de har gang i dag for dag, og det er vigtigt nu, hvor så mange Instagram-brugere holder deres feeds så specifikke! Se her, hvordan du opretter din egen Instagram story: https://vimeo.com/177180549. 


INSTAGRAM LIVE

En anden nyhed på Instagram er Live-funktionen, der sætter brugerne i stand til at udsende live-stream-videoer på deres Instagram-sider og underretter deres følgere om, at de er gået live! Instagram live stories bruges til alt fra at vise en virkelig cool hændelse til at dele sjove historier. Det er en fin metode til at dele dit liv med dine følgere.