Receptionen

Receptionen

Kristi Valenzuela er grundlægger og ejer af Crystal Focus Salon Coaching, specialiseret i systemer, der hjælper med at få receptionen og det tekniske til at arbejde sammen. Hun hjælper saloner med at opnå et højere salg af detailprodukter og ydelser, højner fastholdelsen af kunder og forstår den effektfulde virkning af reservationer booket forud. Kristi er også medejer af Summit Salon Business Systems, den største salon konsulentvirksomhed i verden. Hendes efterspurgte programmer (workshops, tele-seminarer og webinars) fokuserer på virkelige løsninger, som er sjove, nemme og skaber omgående profit.

Et af de sidste steder mange salonejere kigger på, er det første sted kunden ser: Receptionen. Der er fem hovedområder at fokusere på, for at opbygge en stærk base og stærkt team ved receptionen:

 

ANSÆTTELSE

Det er vigtigt, at du er helt klarsynet omkring dine forventninger til salg i receptionen, så du får ansat de rette personer. Vær specifik i ansættelsesinterviewet og stil salgstypiske spørgsmål.
Personen skal have:

• Tidligere salgserfaring
• Være fast besluttet på at sælge

OPLÆRING

At lære hvordan du betjener computeren og besvare opkald ved telefonen er vigtigt, men det er, når man forstå vigtigheden af viljen til salg, at der kommer flere penge i banken.

Tips:
• Planlæg dagligt tid til at træne salgsteknikker
• Tilbyd førstehåndsoplevelser af ydelser
• Lav rollespil ved at tilbyder ydelser til kunder, sælge over telefonen og lukke et detailsalg

MÅL

Forstå de månedlige forventninger til salg, overvåg de enkelte personers indsats samt hele teamets præstationer, som er nødvendige for at opnå de ønskede resultater.
Tips:
• Overvågning af de daglige, ugentlige og månedlige tal er det, der skaber den mest målrettede handling
• Vær coach og mentor for hver eneste ansat ved receptionen ved at arrangere en til en-sessioner.

TEKST

Det, at vide hvad man skal sige og hvornår, vil forene anstrengelserne omkring kundeserviceydelser ved receptionen og salgsmålene.

Tips:
• Guld-ord giver guld-resultater
• Konsekvens er nøglen til succes: telefonsalg, byde kunderne velkommen og tilbyde ydelser
• Kunderservice/salgsudtryk:

“Har du set?”
“Er der nogen, der har fortalt dig om?”
“Blot, så du ved det…”
“Særtilbud”
“Salg som følge af kundepåskønnelse”
“Helt nyt”
“Alle vore kunder elsker det”

SALG

At være specifik omkring, hvordan personalet ved modtagelsesskranken kan tilbyde ekstra ydelser, introducere tilpassede produkter eller give råd til den fortsatte hårpleje vil omgående øge salonens profit

• Anbefal ekstra ydelser. Fx tilbyde Redken Chemistra i forbindelse med bekræftelse af en tid over telefonen, til at følge op på en hårfarvning eller lyse striber.
• Boost detailsalget ved at arbejde sammen. Sørg for, at stylisterne skriver ned, hvilke produkter de bruger under ydelsen, så de efterfølgende kan forslå kunden at købe dem  
• Produktudvalg, små størrelser og et liters størrelser er perfekte til at forbedre kundes købsoplevelse